|
Kommentoi kuvaa: >>
-
Kuvassa ms ILMATAR saapuu Helsinkiin. ALus on kuvattu pidentämisen jälkeen.
-
Ilmatar myytiin 1981 Norjaan. Sieltä "Wanha Rouva" kulkeutui vuosien myötä Karibialle jossa ajoi mm reittiliikennettä Venezuelasta väli-Amerikkaan.Laiva on edelleen hengissä Karibialla ja toimii Panamalaisen perheen omistamana kasinolaivana.
-
Nykyinen nimi on m/s Palm Beach Princess. Kulkee Panaman lipun alla. Tekee lyhyitä päivän peliristeilyjä. Palm Beach:ista, Floridasta. Wanha rouwa uusissa väreissä löytyy netistä: www.pbcasino.com
-
Vai on Ilmatar vielä olemassa? Laivan keulassa olevista kahdesta kaarevasta ikkunarivistä alemmassa oli Lapponia-salonki jossa oli seisova pöytä ja illemmalla tanssia.Siellä tuli aloitettua nissenä tarjoilijan ura.
-
Kuvatekstissä mainittiin alunperin vain varustamo. Aluksen nimi lisätty saatujen kommenttien perusteella.
-
Onpas mukava katsoa tätä kuvaa. Isäni oli alusta asti siellä töissä ja minä pienenä naperona aina mukana. Hytti hänellä oli nimen jälkeen olevassa ikkunan kohdalla, en muista kummalla puolella. Paljon on vanhoista laivoista kirjoiteltu,mutta m/s Ilmatar on melkein jäänyt väliin. Eikö se ollut suomen ensimmäinen ns, autolautta? Tosin autot nostettiin muistaakseni nosturilla laivaan.
Tämän laivan jälkeen tuli m/s Finlandia joka liikennöi hki-köpis-trave-köpis-hki.
Jospa josain löyisi näistä laivoista kuvia, olisin kiinnostunut niistä, haluasin muiston paateista - olenhan niissä kasvanut.
-
M/S Ilmatar ei missään nimessä ollut autolautta. Autolauttahan on alus, missä ajetaan autot autokannelle keulan tai ahterin kautta nousevasta rampista. Alkuun ajettiin autot alas autokannelle hissillä ja pidennyksen jälkeen ajettiin ramppia pitkin. Alus kuljetti jopa Rolls Royce auton Travesta Hesaan. Se olikin kansimiehistön tarkin työ saada auto naarmuttamatta alas ja ylös.
-
No, hissihän se oli, millä autot laskettiin kannelle. Tuli pelattua pingistä siellä monet kerrat:) Kaunis laiva se oli.
-
Kun on palvellut matkustajia FÅA:n viimeisellä matkustajalaivalla, niin tulee melkein tippa linssiin katsellessa näitä kauniita muotoja. Tuohon aikaan oli vielä merimiesromantiikkaa olemassa. Ja silloin kun Ilmatar oli pidennettävänä niin meikäläinen kävi tuuraamassa M/S Finlandialla ja löysi samalla sieltä itselleen vaimon, jonka kanssa on jo mennyt 36 mukavaa unohtumatonta vuotta.
Olisi joskus kiva kuulla jotain vanhoista työkavereista Ilmattaren ajoilta -70-luvulta. Tiedän ja olen seurannut että monen taival on jo katkennut.
-
Ja aivan alusta asti eli 13.6.1964. ja Ilmattaren loppuun asti.
-
Hieno vanha kuva olin kallena ennen kun ilmatarta jatkettiin. 1970 oli hienoa olla siellä töissä,vaikka ahtaat käytävät ja tavarat kannettiin käsin.
-
Vielä ainakin tämä vanha sköne elää vanhoissa muistoissa vaikka FÅA-lle lähtikin.
Kommentoi kuvaa >> |