Photo 1019469-1097
Silja Cruises -varustamon alus M/S Ilmatar saapumassa Helsinkiin Kustaanmiekansalmesta. Näkymä Kustaanmiekalta Vallisaareen. 14-vuotiaan kuvaajan toinen Helsingin matka.
[ID=16538/1977 Suomenlinna 01.jpg]
Kaupunginosa/osa-alue: Suomenlinna
Katuosoite: Kustaanmiekka
Kuvausvuosi: 1977 kesä
Valokuvaaja: Halonen Pentti
Kuvalähde: Halonen Pentti
 
Kommentoi kuvaa: >>
  • Aluksen nimi

    Kuvassa ms ILMATAR saapuu Helsinkiin. ALus on kuvattu pidentämisen jälkeen.


  • Ilmatar

    Ilmatar myytiin 1981 Norjaan. Sieltä "Wanha Rouva" kulkeutui vuosien myötä Karibialle jossa ajoi mm reittiliikennettä Venezuelasta väli-Amerikkaan.Laiva on edelleen hengissä Karibialla ja toimii Panamalaisen perheen omistamana kasinolaivana.

    Sköne
  • Joo...

    Nykyinen nimi on m/s Palm Beach Princess. Kulkee Panaman lipun alla. Tekee lyhyitä päivän peliristeilyjä. Palm Beach:ista, Floridasta. Wanha rouwa uusissa väreissä löytyy netistä: www.pbcasino.com

    laivabongari
  • Ihanko totta...

    Vai on Ilmatar vielä olemassa? Laivan keulassa olevista kahdesta kaarevasta ikkunarivistä alemmassa oli Lapponia-salonki jossa oli seisova pöytä ja illemmalla tanssia.Siellä tuli aloitettua nissenä tarjoilijan ura.

    Prikka-Pekka
  • Kiitos kommenteista

    Kuvatekstissä mainittiin alunperin vain varustamo. Aluksen nimi lisätty saatujen kommenttien perusteella.

    Albumit/ER
  • toinen koti

    Onpas mukava katsoa tätä kuvaa. Isäni oli alusta asti siellä töissä ja minä pienenä naperona aina mukana. Hytti hänellä oli nimen jälkeen olevassa ikkunan kohdalla, en muista kummalla puolella. Paljon on vanhoista laivoista kirjoiteltu,mutta m/s Ilmatar on melkein jäänyt väliin. Eikö se ollut suomen ensimmäinen ns, autolautta? Tosin autot nostettiin muistaakseni nosturilla laivaan. Tämän laivan jälkeen tuli m/s Finlandia joka liikennöi hki-köpis-trave-köpis-hki. Jospa josain löyisi näistä laivoista kuvia, olisin kiinnostunut niistä, haluasin muiston paateista - olenhan niissä kasvanut.

    Chrisse
  • Ilmatar EI autolautta

    M/S Ilmatar ei missään nimessä ollut autolautta. Autolauttahan on alus, missä ajetaan autot autokannelle keulan tai ahterin kautta nousevasta rampista. Alkuun ajettiin autot alas autokannelle hissillä ja pidennyksen jälkeen ajettiin ramppia pitkin. Alus kuljetti jopa Rolls Royce auton Travesta Hesaan. Se olikin kansimiehistön tarkin työ saada auto naarmuttamatta alas ja ylös.

    Börje Forsman
  • No, hissihän se oli, millä autot laskettiin kannelle. Tuli pelattua pingistä siellä monet kerrat:) Kaunis laiva se oli.

    Chrisse
  • Matkustajalaiva

    Kun on palvellut matkustajia FÅA:n viimeisellä matkustajalaivalla, niin tulee melkein tippa linssiin katsellessa näitä kauniita muotoja. Tuohon aikaan oli vielä merimiesromantiikkaa olemassa. Ja silloin kun Ilmatar oli pidennettävänä niin meikäläinen kävi tuuraamassa M/S Finlandialla ja löysi samalla sieltä itselleen vaimon, jonka kanssa on jo mennyt 36 mukavaa unohtumatonta vuotta. Olisi joskus kiva kuulla jotain vanhoista työkavereista Ilmattaren ajoilta -70-luvulta. Tiedän ja olen seurannut että monen taival on jo katkennut.

    Börje Forsman, ent. purseri
  • Olin siellä minäkin...

    Ja aivan alusta asti eli 13.6.1964. ja Ilmattaren loppuun asti.

    Rakel Suomi
  • Kallena ilmattarella

    Hieno vanha kuva olin kallena ennen kun ilmatarta jatkettiin. 1970 oli hienoa olla siellä töissä,vaikka ahtaat käytävät ja tavarat kannettiin käsin.

    Ilpo
  • Terveiset Börjelle

    Vielä ainakin tämä vanha sköne elää vanhoissa muistoissa vaikka FÅA-lle lähtikin.

    Ilpo
Kommentoi kuvaa >>